COVID-19: Hallitse bakteereita suussa superinfektioiden estämiseksi

Covid19 part 1

Suun terveyttä ei pidä unohtaa COVID-19 pandemian aikana; pikemminkin sitä olisi parannettava huolehtimalla suuhygieniasta säännöllisesti.

Edellä mainittua näkemystä tukevat kaksi arvostettua hammaslääkäriä, jotka korostavat suuhygienian merkitystä superinfektioiden estämisessä potilailla. He lainaavat tutkimusta, joka osoittaa, että 80%lla teho-osaston potilaista, joilla oli vakavia COVID-19- komplikaatioita kärsi myös bakteerisuperinfektioista, jotka voitaisiin mahdollisesti estää parantamalla suuhygieniaa. Professori Martin Addy, Bristolin yliopiston hammaslääketieteen professori ja Lontoon hammaslääkäri tohtori Victoria Sampson ovat molemmat vahvasti sitä mieltä, että mikä tahansa häiriö normaaliin suun toimintaan- ja hygieniaan lisää plakkia ja syljen bakteerimäärää. Erityisesti suuhygieniakäytäntöjen lopettaminen tai vähentäminen aiheuttaa molemmat. (Koko artikkeli)

“Tutkimukset vanhusten hoitokodeista, missä hoitajat eivät huolehtineet asukkaiden hampaiden ja hammasproteesien pesusta osoitti lukuisilla asiakkailla plakin, ientulehduksen, juurikarieksen ja hammasproteesin aiheuttamia suutulehduksia.” he totesivat lisäten: “On todettu, että yksi kymmenestä keuhkokuumeeseen liittyvästä kuolemasta hoitokodeissa olisi voitu estää parantamalla suuhygieniaa”. On todennäköistä, että COVID-19 tartunnan saaneilla sairaalahoidossa olevilla potilailla on happinaamari kasvoillaan tai jopa intubaatioputki, joka vaikuttaa haitallisesti suun bakteerikasvustoon ja altistaa superinfektioille, joiden on havaittu aiheuttavan merkittävän osan kuolemista nykyisessä pandemiassa.

Iskulause: “Pese kädet ja hampaat” tulisi laajentaa sanomaan: “Pese kädet, harjaa hampaat ja käytä kasvomaskia”, väittävät professori Addy ja tohtori Sampson. He toteavat, että hammastahnassa olevat antimikrobiset yhdisteet vähentävät huomattavasti syljen bakteerikuormaa.

“Hammastahnojen ja suuvesien useiden vaikuttavien aineiden pitäisi tappaa koronavirus”, he totesivat. Professori Addy ja tohtori Sampson kehottavat hammashoidon ammattilaisia toimimaan eturintamassa opastaen harjaamaan hampaat kaksi kertaa päivässä hammastahnalla (kuten BioMin F) ja lisäksi tarjoten tietoa suuvesien käytöstä ja yleisesti suuhygieniasta hammasproteesien käyttäjille.

Jos eristys tapahtuu kotona suuhygieniasta huolehtiminen on yksilön vastuulla, mutta vaikeassa sairaudessa sairaanhoitajien on huolehdittava siitä erityisesti hengityslaitteissa oleville potilaille. Professori Addy ja tohtori Sampson kokevat, että suuhygienian merkityksestä ei valitettavasti tunnu olevan riittävää tietoa infektioiden estämisessä ja suun kautta leviävien mikro-organismien aiheuttamista superinfektioista. Suurin osa väestöstä ja hammashoitotiimin ulkopuoliset terveydenhuollon työntekijät noudattavat ainoastaan iskulauseen kahta osaa: "pese kädet ja käytä kasvomaskia", he toteavat.

Lopuksi he toteavat, että hammashoidon ammattilaisilla on ihanteelliset mahdollisuudet tarjota suunhoitoa suoraan tai epäsuorasti suurelle joukolle ihmisiä etenkin niille, joilla on suuri COVID-19-infektion riski. ”Huonon suuhygienian on todettu liittyvän suoraan systeemiseen sairauteen ja bakteeri-infektioihin jo kauan ennen koronavirusta”, he sanoivat. “Jos suun bakteerien annetaan lisääntyä, ne voivat mahdollisesti aiheuttaa bakteerien superinfektioita aspiraation tai syljen bakteerien sisäänhengittämisen kautta, mikä aiheuttaa uusia komplikaatioita.

Tohtori Samson on kirjoittanut artikkelin Britannian hammaslääkärilehteen ja hän on ryhtynyt sanoista tekoihin pandemian aikana toimittaen suuhygieniatuotteita ja opastusta suunhoitoon hoitokoteihin ja kodittomille.

Voit lukea alkuperäisen artikkelin täältä.