Hampaiden vihlominen

Hampaiden vihlominen on yleinen vaiva, joka aistitaan kipuna erityisesti nautittaessa kylmiä, kuumia, makeita tai happamia juomia tai ruokia. Jopa 40% väestöstä kärsii vihlovista hampaista.

Hammasluuta peittää kiille, joka on kehon kovinta kudosta. Hammasluussa on nesteiden täyttämiä huokosia tai kanavia, jotka johtavat hampaan pinnalta ydinonteloon. Nesteen liikkuminen kanavissa voi aiheuttaa vihlontatyyppistä kipua nautittaessa tietyntyyppisiä ruokia tai juomia.

Ajan kuluessa hammaskiille voi kulua ja näin ollen suoja ulkoisia ärsykkeitä vastaan
pienenee. Lisäksi ikenet voivat vetäytyä paljastaen hampaan juuren, joka ei ole yhtä vahva kuin muu osa hampaasta, jota suojaa hammaskiille.

Hampaiden vihlonnan syyt:

• Ikenen vetäytyminen, jonka syy voi olla virheellinen harjaustekniikka, purentarasitus, tulehdus tai oikomishoito.
  • Happamien ruokien toistuva käyttö voi aiheuttaa hampaiden eroosiota ja paljastaa hammasluun.
  • Hampaiden narskuttelu eli bruksaus kuluttaa hampaita ja aiheuttaa usein hampaiden vihlontaa.
  • Hampaiden liiallinen harjaus (etenkin hankaavilla hammastahnoilla) tai virheellisellä harjaustekniikalla kuluttaa hammaskiillettä.
  • Halkeillut tai murtunut hammas voi paljastaa hammasluun.
  • Myös tietyt hammashoidot voivat aiheuttaa hampaiden vihlontaa. Näitä ovat mm. hampaiden valkaisuhoidot, ammattimaiset puhdistukset, oikomishoidot tai täyteaineet. Hampaiden vihlontaa esiintyy usein joko kyseisten hoitojen aikana tai niiden jälkeen.

BioMin™ -hammastahnat on suunniteltu erityisesti hampaiden vihlonnan hoitoon. BioMin™ F- hammastahnan palkittu koostumus on tulos vuosien tutkimuksesta bioaktiivisiin lasimateriaaleihin. BioMin™- hammastahnat torjuvat hampaiden vihlontaa erittäin tehokkaasti säännöllisesti käytettynä.

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista