Iensairaudet

Iensairauksiin kuuluvat ientulehdus ja hampaan kiinnityskudossairaus eli parodontiitti. Iensairaudet ovat Suomessa varsin yleisiä ja niillä on yhteys moniin yleissairauksiin. Iensairauksien pääasiallinen syy on hampaiden huono tai epäsäännöllinen puhdistaminen. Kun hampaiden pinnoille ja ienrajaan kertyy plakkia, bakteerit ärsyttävät ientä ja aiheuttavat tulehduksen. Tulehtunut ien on usein punainen ja turvonnut ja se vuotaa helposti verta.

Iensairauksien vaiheet

1. Terveet ikenet
  2. Ientulehdus (gingiviitti).
  3. Hoitamaton ientulehdus voi johtaa siihen, että ikenet ja hampaat ajautuvat erilleen ja muodostuu niin sanottuja ientaskuja.
  4. Parodontiitti, joka on vakavampi iensairauden muoto. Se on peruuttamaton ja voi aiheuttaa hammaskadon. Parodontiitti voi muodostua, jos ientaskuja ei hoideta.

Miten estää iensairauksia?

Tärkeintä iensairauksien ehkäisemisessä on huolehtia suuhygieniasta säännöllisesti. Harjaa hampaat kaksi kertaa päivässä kahden minuutin ajan fluorihammastahnalla kuten BioMin F. Lisäksi käytä hammasväliharjaa ja hammaslankaa hammasvälien puhdistamiseen.

Hampaiden tehokas ja säännöllinen puhdistus poistaa ja vähentää plakkia ja suuhygieniasta huolehtiminen onkin avainasemassa iensairauksien estämisessä. Jos hampaita ei puhdisteta säännöllisesti, hampaan pinnalle voi muodostua hammaskiveä, joka on kivettynyttä plakkia. Hammaskiven poistaminen ei onnistu kotikonstein, vaan siihen tarvitaan joko hammaslääkärin tai suuhygienistin apua.

Iensairauksien oireet

Tunnistaaksesi iensairauden on tärkeää tietää mitkä oireet liittyvät siihen:

• Turvonneet, arat tai punaiset ikenet
  • Veren vuotaminen ikenistä hampaita harjatessa tai hammaslankaa käytettäessä
  • Ikenien vetäytyminen
  • Kipu ruokaa pureskeltaessa
  • Erittäin herkät hampaat
  • Näkyvä märkävuoto ikenistä
  • Hampaiden heiluminen
  • Hampaiden purenta voi muuttua
  • Paha maku suussa tai pahanhajuinen hengitys

BioMin F- hammastahna edistää suunterveyttä

BioMin F- hammastahna valittiin Isossa-Britanniassa vuonna 2019 parhaaksi tuotteeksi hampaiden yliherkkyyden lievittämiseen. Ainutlaatuinen BioMin koostumus on tulos vuosien tutkimuksesta bioaktiivisten lasimateriaalien ominaisuuksiin. BioMin F- hammastahna tarjoaa hampaille tehokkaan suojan happohyökkäystä vastaan ja se poistaa plakkia tehokkaasti. Harjaamalla hampaat kaksi kertaa päivässä BioMin F- hammastahnalla voit vähentää iensairauksien riskiä.

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista